עשה ואל תעשה בממ"ד Toggle

מהו הממ"ד?

ממ"ד, ראשי תיבות של מרחב מוגן דירתי.
ישנן דירות בהן אין ממ"ד אלא ממ"ק, שהוא מרחב מוגן קומתי (למשל בבנינים של דיור מוגן בהן הדירות קטנות מאד ובבניני משרדים).

בעקבות מלחמת המפרץ הוחלט לחייב הקמתם של מרחבים מוגנים בכל בנייה חדשה בישראל (החל משנת 1993). הרעיון הוא, לאפשר לכל אדם להגיע למרחב מוגן תוך פרק זמן קצר מאד, ביעילות ובנוחות ובמזעור הסיכון לחיי אדם. הממ"ד גם מהווה חדר נוסף בבית בימים של שגרה.

המרחב המוגן מתוכנן לספק הגנה ליושביו מפני התקפות עם פצצות, אטום גם לחדירתם של גזים רעילים, ובכך נותן מענה חלקי לתקיפות בלתי קונבציונליות. קירות הממ"ד בנויים מבטון מזוין, כל הפתחים ניתנים לסגירה אטומה לאויר ולגזים ועמידים בהדף. לחדר הממ"ד שני פתחים; בדרך כלל חלון ודלת. גודל החדר יהיה מינימום 9 מ"ר (במקרים מיוחדים ניתן לקבל אישור לגודל מינימלי של 5 מ"ר). דלת הממ"ד הינה דלת ברזל כבדה הנפתחת כלפי חוץ. במצב של דלת פתוחה, יהיה קיר בטון המגן על הדלת. לרוב תראו שדלת הממ"ד נפתחת על קיר בטון (בדרך כלל אחד מקירות הממ"ד, אך לא מחייב) או שיש במרחק קצר ממנה קיר בטון המקביל לדלת הפתוחה. לחלון שני חלקים; כיסוי חיצוני מברזל וחלון פנימי בעל זיגוג כפול ואטימת גומי מסביב. בגלל הצורך באיטום, לא ניתן להתקין חלון הזזה בממ"ד וגם לא חלון דו-כנפי, כנף החלון תפתח פנימה לתוך החדר. שטח החלון המירבי הינו 1.21 מ"ר. מידות הרוחב יהיו בטווח של 60-100 ס"מ. נהוג לתכנן את הממ"ד כחדר ולכן מידות החלון הנפוצות הינן 100 ס"מ רוחב ו-110 ס"מ גובה.

בממ"ד חובה להכין נקודת מאור בתקרה (המשמשת גם כתאורת חרום), 3 שקעים, נקודת טלפון ונקודת טלויזיה. חשוב לשים לב לנקודה זו בעיקר בתכנון בתים בהם לא מקובל להכניס טלויזיה, גם בבתים אלה, חובה להכין נק' לטלויזיה/תקשורת בממ"ד.

מרכיב הכרחי נוסף הינו מערכת הסינון והאירור (התווסף לתקנות בשנת 2010). זהו אביזר גדול ומגושם, אך עם הכנסת המערכת החלו לעצב גם דגמים נעימים יותר למראה ונוחים יותר למיקום בחדר. כמו זו, הדומה למזגן עילי.

(התמונות לקוחות מתוך אתר saf.co.il)

אביזר זה אינו משורטט בתכניות ומותקן רק לקראת סוף הבניה. אל תופתעו- בבואכם לתכנן את החדר הקדישו תשומת לב לפריט זה, בררו אצל הקבלן איזה דגם הוא מתקין, מה מידותיו, מה אפשרויות השדרוג שלכם, ובידקו מבעוד מועד כיצד לשלב אותו בתכנון ובעיצוב החדר.

איך לנצל את הממ"ד?

רוב הבתים בישראל אינם גדולים דיים כדי להשאיר חדר אחד מיותם ב'ציפיה' להתקפת טילים. הממ"ד יכול לשמש כחדר שינה נוסף בבית, כחדר אחסון, חדר ארונות, חדר עבודה ועוד. חשוב לזכור כי חדר זה מיועד לאכלס את כל בני הבית בעת הצורך; אל תעמיסו עליו ריהוט קבוע שאינו משאיר מקום לכל בני המשפחה לשהות בו ואל תחסמו את החלון או את מערכת האיורור. אין לבנות בממ"ד מטבח או חדר אמבטיה.

החלון הנפתח ככנף אחת לתוך החדר יכול להיות גורם מפריע. ניתן להקל על ניצול החדר ע"י התקנת חלון הנפתח גם בהטיה פנימה, בהתאם לתמונה. חלון כזה נקרא חלון 'דרי קיפ' (דרי= שלוש בגרמנית ומיצג את שלושת מצבי החלון; סגור, פתוח בהטיה מלמעלה, פתוח בהטיה מהצד).
כיון שהחלון משמש גם כפתח מילוט אין להתקין סורגים קבועים בחלון זה. ניתן להתקין סורגים מתקפלים במקום זאת.

הדלת המותקנת בממ"ד אינה נוחה כל כך בעתות שגרה. ראשית היא נפתחת כלפי חוץ, שנית היא כבדה ושלישית, מי שניסה יודע, כי דרושים כמה להטוטים כדי לסגור את הדלת הרמטית. ישנה אפשרות להתקין דלת פנימית רגילה בנוסף לדלת הקיימת. משקוף רגיל מולבש על גבי משקוף הברזל ואליו מתחברת כנף דלת קלה ואסתטית, הזהה לשאר הדלתות בבית. דלת זו נפתחת פנימה ואינה מפריעה לסגירת דלת הממ"ד העיקרית בעת הצורך. יש המנתקים את כנף המתכת ומאחסנים במקום אחר לעת הצורך. חשוב להדגיש כי פעולה זו הינה בניגוד להנחיית פיקוד העורף אך כיון שהיא הפיכה רבים נוהגים כך.

מיזוג: אם ציינו שיש לאפשר איטום הממ"ד לאויר חיצוני, אזי ברור כי ישנה בעיה עם מערכת המיזוג – אך אל יאוש. במידה ויש לכם מיזוג מרכזי, יש להכין כיסוי מתכת לפתח האויר שיכסה עליו בעת הצורך. אם בחרתם במזגן עילי, פיקוד העורף הכין הנחיות מדויקות המתיחסות הן להכנת פתח הצנרת (המחבר בין יחידת המיזוג הפנימית לזו החיצונית) והן להכנת צינור הניקוז. חשוב לוודא עם מתקין המזגן שהוא בקי בתקנות אלה, וכמובן, מיישמן.

ריצוף: כאן אין מגבלות. ניתן להתקין כל ריצוף כאוות נפשכם; פי.וי.סי, גרניט פורצלן, קרמיקה, פרקט וכו'.

צבע: מותר לצבוע את קירות הממ"ד בכל גוון שתבחרו. פיקוד העורף ממליץ לצבוע את המשקופים ואת אזור המתגים בצבע זרחני. ניתן להדביק טפט על הקירות או לחפותם בעץ אך לא באריחים או זכוכיות, כיון שאלה מהווים סכנה במקרה של הדף.

שיפוצים: אם הנכם משפצים בית קיים ושוקלים לשנות את הממ"ד חובה להיוועץ בשני גורמים. זה  אמנם מקשה על השיפוץ, מכניס אותנו לעלויות יעוץ נוספות ומעכב אותנו בזמנים- ובכל זאת, ברור לנו שזה לטובתנו!
א. מהנדס בנין– קירות הממ"ד, מעבר להיותם קירות המגנים על החדר, מהווים גם קירות מחזקים ותומכים של המבנה כולו. כל הריסה של קיר מקירות הממ"ד מחייב אישור מהנדס.
ב. הג"א/ פיקוד העורף– ישנה סיבה וישנו הגיון מאחורי כל אחת מהתקנות המתיחסות לממ"ד. כל שינוי במבנה זה מחייב אישור של הג"א.

אודה ואתוודה כי לא תמיד ולא בכל מקום בארץ ייחסנו לממ"ד את הכבוד והחשיבות הראויים לו. בזמן התכנון העמדנו בראש מעינינו את הצרכים של היומיום השגרתיים בלי להתיחס כראוי לתפקידו בעתות מלחמה. אני מקוה שפוסט זה ישמש כתיקון קטן וכתזכורת לתפקידו החשוב של הממ"ד בבתינו ובחיי משפחותינו.

"ונתת שלום בארץ ושמחת עולם ליושביה"

רק טוב,

דרורית

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown