לקראת שיפוץ: האם עשיתם כל מה שצריך לפני שסגרתם עם הקבלן? Toggle

לקראת שיפוץ: האם עשיתם כל מה שצריך לפני שסגרתם עם הקבלן?

שיפוץ זה מרגש. בעיקר הרגע שאחרי. אבל אם אתם ברגע שלפני יכול להיות שאתם קצת לחוצים? מתלבטים באיזה קבלן לבחור? חוששים שתסיימו במחיר אחר לגמרי ממה שחשבתם? בעיכוב משמעותי שישאיר אתכם ללא קורת גג?

הרבה מרכיבים משחקים יחד ליצירת שיפוץ מוצלח. הקבלן הוא אחד מהם, ומשמעותי מאד.

במשך השנים אספתי סיפורים רבים וגם נסיון רב. צריך מזל וסיעתא דשמיא אך צריך גם כמה עצות טובות וזאת אשתדל לרכז כאן.

הערה חשובה לפני שנתחיל:

הפוסט הזה לא בא להחליף יעוץ משפטי. להפך, מומלץ מאד להתיעץ בעו"ד ולערוך חוזה מסודר עם הקבלן.

הפוסט הזה לא יכול להקיף את כל ההנחיות והאזהרות, זהו ים גדול מאד של ידע ונסיון – אך בחרתי כמה טיפים חשובים שהקפדה עליהם יכולה לחסוך הרבה כאב בלב ובכיס.

  1. בדיקת המלצות: כשאתם בודקים המלצות של הקבלן דברו עם אנשים שגרים בבית לפחות שנה מלאה אחרי השיפוץ; אחד המדדים הכי חשובים לבחירת קבלן הוא, האם הוא לוקח אחריות על עבודתו וחוזר לתת שרות כשיש בעיות.
  2. התשלום: קבלנים רבים יציעו לכם תשלום של חלק מהסכום "במזומן"  שמשמעו "ללא מע"מ" וזה כמובן מהווה חסכון עצום עבורכם, חסכון של 18% (נכון לכתיבת שורות אלה). לא נכנס כאן לחוקיות הענין (זה לא…) או לשאלות מוסריות, רק אציג שיקול נוסף. כאשר חלק מהסכום משולם ללא רישום אין לכם גם הוכחה שהעברתם לקבלן סכום זה. אם בהמשך הדרך תהיה עילה לתביעה כלשהי כלפי הקבלן לא תוכלו להוכיח שאכן בוצעה העסקה ואם אין עסקה גם אין אחריות של הקבלן…
  3. ביטוח: בדקו עם הקבלן שיש לו ביטוח. למה זו בעיה שלכם?
    א. נניח שהקבלן מבצע עבודה אצליכם בבית ותוך כדי ביצוע גורם נזק לדירה של השכנים. אם הנזק קטנצ'יק – תסתדרו איכשהו. אבל מה אם הנזק גדול ואולי אף עולה על סכום השיפוץ? אתם מבינים כבר שהסבירות שהקבלן יסכים לשלם על כך אם אינו מבוטח נמוכה מאד.
    ב. אם מישהו נכנס לדירה בזמן השיפוץ, אולי שכן סקרן, ונפצע – האחריות תהיה עליכם. גם אם הוא נכנס ללא רשות. לכן חשוב שיהיה ביטוח אחריות צד ג'. אם לקבלן אין ביטוח כזה התיעצו עם עו"ד ועם סוכן ביטוח ודאגו לבטח את עצמיכם.
  4. השגחה על פועלים: אם השיפוץ נעשה בתוך בנין מאוכלס חשוב שהקבלן או מישהו מטעמו ישגיח על הפועלים. השכנים לא ישמחו אם גורמים זרים יסתובבו ברחבי הבנין ואתם אינכם מעונינים לקחת אחריות על מקרים לא רצויים של פגיעה ברכוש או בנפש.
  5. נקיון: סכמו עם הקבלן על נקיון יומיומי של הלכלוך הנגרם עקב השיפוץ בשטחים המשותפים של הבנין (שביל כניסה, חדר מדרגות, מעלית). רצוי לאסור על השימוש במעלית אם ניתן. אם הקבלן לא יעשה כך אתם צפויים להתקל בהתנגדויות ובתלונות (צודקות) של השכנים ושל ועד הבית במהלך השיפוץ. בנוסף, הכניסו לחוזה עם הקבלן שהוא אחראי לניקיון יסודי של הדירה בטרם מסירה. ועוד הערה בנושא נקיונות; כשאני נכנסת לדירה במהלך שיפוץ ורואה לכלוך ובלגן אני לא רגועה. שאריות של ברזלים, צבעים, מלט וכד' יכולים לגרום נזק לבידוד, לאיטום ולחומרי הגמר; שריטה בריצוף, פגיעה בנגרות וכד'. שאריות של קפה יכולות לגרום לכתמים שאינם יורדים ובדלי סיגריות בכלל…אין צורך להרחיב. בשלבי סיום של הדירה אני מתעקשת על עישון מחוץ לבית בלבד. לא תמיד נעים להיות הנודניקית אך עדיף כך מאשר נזק בלתי הפיך.
  6. חשבון תוספות: חשוב מאד שהצעת המחיר תהיה מבוססת על תכניות עבודה מפורטות ככל הניתן. בכל זאת שינויים ותוספות תמיד יש ולכן חשוב לקבוע מראש מדיניות לגבי תוספות אלה. קבעו עם הקבלן שכל בקשה שלכם במהלך השיפוץ הכרוכה בעלות נוספת תבוצע אך ורק לאחר שקיבלתם מחיר והסכמתם על ביצוע עבודה זו (רצוי בכתב). כך לא תמצאו את עצמיכם בסוף העבודה עם חשבון תוספות בלתי צפוי. כמוכן קבעו מראש מחירון מוסכם לדברים מוגדרים כגון תוספת נק' חשמל, הזזת קירות לאחר ביצוע, תוספת עבודות גבס וכן הלאה. אם קשה לכם לחשוב מראש על התוספות האפשריות קבעו שבכל מקרה מחיר השינוי לא יעלה על מחירו לפי מחירון דקל (מחירון דקל הינו מחירון מקובל ונפוץ מאד בענף הבניה והוא כולל בתוכו מאות סעיפים של עבודות שונות עם התמחור עבורם).
  7. הערכת זמן ועלויות ריאלית: חשוב שתבינו שהקבלן רואה את העבודה שלו ולא את כל תהליך השיפוץ מתחילתו ועד סופו. לכן, הקבלן יגיד לכם מחיר המתיחס רק לעבודות שלו. רוב הלקוחות טועים לחשוב שזו עלות השיפוץ כולו או לפחות רובו, אך לאמיתו של דבר ישנם עוד הוצאות רבות שאינן קשורות לקבלן והן יכולות להוות אפילו 50% מהפרויקט (מזגנים, נגרות, וילונות, רהיטים, טפטים, תשלומים ליועצים – מהנדס, מעצבת וכו', עלות היתרים, חיבור לחברת חשמל וגז ועוד רשימה ארוכה ארוכה). מעצבת לעומת זאת נמצאת בתהליך משלב התכנון, דרך הכנת המכרז להצעת מחיר ועד לתלית אחרון התמונות ולכן האומדן שלה יכלול את כל ההיבטים של השיפוץ. גם לגבי זמן השיפוץ הסיפור דומה. כל כך הרבה פעמים לקוחות אומרים לי "אבל הקבלן אמר שיקח שלושה חדשים, למה את אומרת ארבעה עד שישה?". הקבלן ב"ה יסיים בזמן שהוא אמר, אך לאחריו יש התקנות נגרות ומטבח ועוד פינישים ואז הקבלן חוזר לתיקונים אחרונים והופ- עברו עוד חודש-חודשיים. ומעל לכל – תמיד תוסיפו 20% מעבר לכל החישובים הן של העלויות והן של הזמן לצורך סטיות בלתי צפויות.
  8. שעות העבודה (והמנוחה): מי מכם שחווה שיפוצים בבית השכן יודע עד כמה זה משפיע על איכות החיים של כל השכונה. בררו עם השכנים באזור מהן שעות העבודה המקובלות עליהם. יהיו שיבקשו הפסקה בין 2-4 או שעת התחלה לא לפני.. וסיום לא אחרי…בהנחה שהדרישות סבירות, מסרו לקבלן שעות אלה מראש כדי שיוכל להיערך עם הפועלים שלו בהתאם. בקשו גם שיידע אתכם במקרים בהם אין ברירה ועליו לחרוג משעות אלה כדי שתוכלו גם אתם להודיע לשכנים מראש. כבוד השכנים חשוב גם ליחסי השכנות שיהיו לכם איתם לאחר גמר השיפוץ וגם לקיום תקין של השיפוץ. שכן ממורמר יכול להגיש צו הפסקת בניה ולגרום לעיכוב משמעותי בעבודה ואף לנזק כספי. אפילו טענה שאינה מוצדקת יכולה להביא להפסקת העבודות עד אשר יגמר הבירור בעיריה או ברשות המקומית.
  9. הפן האנושי: הכי חשוב שתבחרו קבלן אנושי, שנעים לכם לדבר ולהתיעץ איתו ושעובד בשיתוף פעולה עם בעלי המקצוע האחרים הנמצאים בפרויקט.

ולסיום: אולי הפוסט הזה קצת מפחיד אתכם, אך לאמיתו של דבר בדיוק ההיפך – עכשיו יש לכם הכלים לנהוג בחכמה כדי שלא תצטרכו לפחד! ידע הוא כח, ודיון פתוח עם הקבלן לפני תחילת העבודה מונעת חיכוכים מיותרים לאחר מכן.

אז צאו לדרך ובהצלחה!

 

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown