"מידות טובות"- עצות שימושיות למידות ומדידות בבית Toggle

"מידות טובות"- עצות שימושיות למידות ומדידות בבית

בוא נדבר על מידות.

כולנו מחפשים לאמץ מידות טובות. מידות טובות בגוף ומידות טובות בנפש. מהי מידה טובה? כיצד מודדים אותה? אלה שאלות פילוסופויות שמעסיקות את מוחנו לא מעט.

ומה לגבי מידות לבית? כאן למזלנו המדידה פשוטה בהרבה. נכון שאין מידה אחת נכונה לכולם אך ישנם כמה עצות כלליות וחשובות לכל בית:

מידות לבניה

  1. מהו גודל החדר? התבוננו בתכניות הבניה של ביתכם. המידות הרשומות שם הנן מידות לבניה ולא מידות סופיות של החדר. מה ההבדל? מידה לבניה הינה המידה להנחת הבלוקים. כלומר, אם רוחב החדר רשום כ-3 מ' אזי הבלוקים יונחו במרחק של שלושה מטרים זה מזה. לאחר בנית קיר הבלוקים, מטייחים את הקיר. (מלשון "טיח"). עובי הטיח הינו 2 ס"מ. לכן, מהמרחק בין הבלוקים ירדו 2 ס"מ מכל כיוון וכך נשאר עם חדר שרוחבו 2.96 מ'. קפיש? למה זה חשוב להבין? אם אתם בשלב התכנון וחשוב לכם שהחדר יהיה בגודל מסוים עליכם לדעת לבקש מידה גדולה יותר לפי החשבון הנ"ל. אם הבלוקים כבר מונחים ואתם בשלב תכנון הרהיטים, זכרו להפחית 5 ס"מ מהמידה. (2+2 עדין שוה 4 אך כללי החשבון קצת נזילים בשטחJ). טיפ מעשי: כדאי למדוד את החדר שוב לאחר הטיח לקבלת מידה מדויקת לרהיטים.
    01
  2. מתי אפשר לדרוש מהקבלן לתקן את המידות (המידות הפיזיות, שיחות מוסר שמרו לפעם אחרת)? התקן בארץ קובע כי סטיה של עד 2% במידות החדר הינה תקינה. מעבר לזה כבר אינו מקובל. כלומר, בחדר של 3 מ' ניתן לצפות שהמידה הסופית תהיה בטווח של 2.94-3.06 מ'. רגע לפני ששוברים את הכלים, זכרו כי חשוב לבחור בתבונה את המאבקים שלנו. אם הסטיה חורגת במקצת ואינה משמעותית הניחו לזה. לעומת זאת, ישנם מקומות בהם החריגה משמעותית מאד. למשל, אם תכננתם נישה לארון 4 דלתות סטנדרטי ברוחב 160 ס"מ וחסרים לכם עתה 5 ס"מ, משמעות הדבר היא שתצטרכו להזמין ארון במידה מיוחדת (יקר בהרבה מהסטנדרט) או לחילופין לרדת למידה הסטנדרטית הבאה שהיא 120 ס"מ (ואז ההפסד בשטח אחסון הוא גדול מאד). במקרה כזה, תרצו לבקש מהקבלן לתקן את הקיר. כמובן שכל תיקון כזה נעשה בקלות כאשר מונחת רק שורה אחת של בלוקים ונעשית קשה מאד ככל שהקיר גמור יותר. מסיבה זו, חשוב להגיע לשטח ולבדוק את מיקום הקירות בזמן הנחת השורה הראשונה.
    02
  3. האם הקיר ישר? כנראה שלא. שיטת הבניה בארץ, בה הכל מבוצע בשטח בכלים ידניים, מבטיחה לנו שהקירות יהיו עקומים! אבל כמה עקומים? לעקמומיות הקירות יכולות להיות כמה גורמים:א. הזוית בין הקיר לתקרה אינה זוית ישרה. במקרה כזה הכלל הוא שההפרש לאורך הקיר אינו עולה על סנטימטר אחד (בגובה תקרה של 2.7 מ'). איך מודדים זאת? הצמידו לקיר משהו ארוך וישר דוגמת לוח עץ. בנקודה מסוימת הקרש יהיה צמוד לקיר ובנקודות אחרות תראו מרווח קטן. מדדו את המרווח הזה בנקודה הכי רחבה שלו. אם המרווח גדול מסנטימטר אחד תוכלו לדרוש תיקון של הקיר. בפועל,  אני מעדיפה לא לגעת כאשר המרווח הינו פחות מ-3 ס"מ.ב. הזוית בין הקירות אינה ישרה או שעבודת הטיח אינה מדויקת. במקרה זה נדרוש שהסטיה לאורך קיר של 3 מ' אינה עולה על 1.5 ס"מ. איך מודדים? הניחו על הרצפה חפץ ארוך וישר ומדדו כמו מקודם את המרווח בין הזוית הישרה לבין הקיר. נניח שהבחנתם בסטיה משמעותית לפני שלב הטיח ופניתם לקבלן. סביר להניח שתקבלו תשובה בסגנון "ניישר את זה עם הטיח". קחו בחשבון שעובי הטיח הוא לא יותר מ-2 ס"מ. לכן, פתרון זה קביל רק בסטיות שקטנות ממידה זו. טיפ מעשי: בטרם תקבעו מידות של ארון או רהיט אחר, מדדו את אורך, רוחב וגובה החדר בכמה נקודות. אם קראתם היטב עד כאן, לא תופתעו לגלות שמידות החדר משתנות מנקודה לנקודה!
    03
  4. מידות בחדרי אמבטיה: בחדרי רחצה אין טיח אך יש חיפוי קרמיקות. עובי הקיר מושפע מעובי הקרמיקה בתוספת עובי הדבק. ישנם שיטות שונות להדבקת קרמיקות וכן ניתן לישם בעזרת שכבות בעוביים שונים.  אם יש לכם נישה באמבטיה המיועדת לארון קנוי בגודל נתון עליכם לוודא כי הקירות ישרים (סטיה של לא יותר מסנטימטר) ושרוחב הנישה לפני חיפוי גדול בכחמישה-שישה סנטימטרים מגודל הארון. תתאמו עם הקבלן מראש את המידה הסופית החשובה לכם וכמובן התעקשו במקום זה על הקפדה במידות וביושר הקירות. בעיקר חשוב להקפיד על זויות של 90 מעלות בקירות הצמודים למשטח הרחצה.

מידות לארונות

  1. מהו עומק הארון? ראשית, עומק הארון כולל הגב והדלתות הינו כשלושה ס"מ יותר מעומק הארון נטו בפנים. והנה כמה מידות ליישום:עומק ארון המיועד לתליה הינו 55-60 ס"מ. אם הארון מיועד לחליפות, מעילים וכד' אפשר להעמיק עד 65 ס"מ (אם יש מקום, ובכל זאת לא לרדת מ-60). ומה אם אין לכם עומק כזה? אל דאגה. יש פתרונות תליה גם בעומק 35 ס"מ. שימו לב לתמונה הבאה:
    05
    מוט התליה נמצא במאונך לדלת (ולא במקביל), המוט נשלף וכך מתאפשרת תליה במקביל לדלת. במקרה זו הרוחב צריך להיות כ-55 ס"מ כדי לאפשר מקום לקולב.
    עומק ארון המיועד לקיפול בגדים הינו 40-45 ס"מ. אם העומק גדול יותר אפשר להתקין מדפים נשלפים ולהכניס ערימה נוספת של בגדים מאחורה.
    04
  2. דלתות הזזה: בארון כזה, מקום רב מתבזבז על המסילות, משהו כמו 5-10 ס"מ בעומק (תלוי בדגם המסילה ובכמות הדלתות). אם תנאי השטח אינם מאפשרים עומק ארון של 60 ס"מ לפחות אל תשקלו דלתות הזזה כלל. במצב אידיאלי כדאי להכין עומק של 65 ס"מ לארון דלתות הזזה.
  3. ספריות: העומק הסטנדרטי לספריות הינו 30 ס"מ א-ב-ל, אם תמדדו את הספרים אצליכם בבית, תגלו שרובם נעים בין 20 ל-25 ס"מ וחלקם אף פחות מזה. לעומת זאת, ישנם ספרים ואלבומי תמונות שמגיעים אף לעומק 35 ס"מ. מה לעשות? הפתרון תלוי כמובן בתנאי השטח. מה שחשוב הוא שתדעו שניתן להכין כמה יחידות בעומקים שונים. אם יש מקום צר תכננו ספריה בעומק 20-22 ס"מ לספרים הקטנים יותר ובמקום אחר הכינו יחידה של 35 ס"מ עומק שתכיל את הגדולים יותר. טיפ מעשי: בטרם תתכננו את הספריה עשו קצת ש"ב. מדדו את הספרים אצליכם בבית ומיינו לקבוצות. מהו העומק המקסימלי? מהו העומק המינימלי? כמה ספרים יש מכל סוג?
    06
    לדוגמא, בחדר זה הספריות מימין הינם בעומק 25 ס"מ (היה חשוב לנו להשאיר מרווח מקסימלי לשולחן) ואילו הספריות שבקיר הארוך הינם בעומק 35 ס"מ.
  4. מגירות: מסילות המגירות מגיעות באורכים קבועים ונתונים. יש "קפיצה" של 5 ס"מ במידות (30, 35, 40 וכן הלאה). הפרש של 1 ס"מ בעומק הארון יכול להתבטא בהפרש של 5 ס"מ בגודל המגירה! לכן, בטרם תחליטו על המידה הסופית לעומק הארון התיעצו עם הנגר ובררו היטב מה ההשלכות על גודל המגירות.

"המידות הטובות משלימות זו את זו; המידות הרעות נאבקות זו בזו."  תומאס פולר

כאשר המידות נכונות, כל השאר מסתדר בקלות.

נכנסתם לתהליך בניה או שיפוצים? החזיקו קבוע מטר בתיק ועוד אחד באוטו ופתחו הרגל: למדוד, למדוד, למדוד!

דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם! 

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown