קיצורי דרך לבחירה מוצלחת של צבעים Toggle

קיצורי דרך לבחירה מוצלחת של צבעים

הצבע הוא אחד הגורמים הכי משמעותיים בעיצוב הבית ומצד שני הכי קשה לבחירה…

 צבע הוא דבר מתעתע. האפקט של הצבע המתקבל לנו בעין מושפע מהרבה מאד גורמים, נמנה רק את חלקם; תנאי התאורה, גודל השטח הצבוע, רמת ההחלקה של הקיר, צבעים נוספים הנמצאים באותו החדר. קחו שני חדרים וצבעו אותם בגוון זהה. בחדר אחד יש ספה אדומה גדולה ובחדר השני וילונות ירקרקים. הגוון על הקיר יראה לכם שונה לגמרי כיון שהוא מורכב גם מקרני האור המגיעים מהספה ומהוילון.

יש כל כך הרבה נעלמים ומצד שני השפעת הצבע על התחושה בבית עצומה. אעז ואומר שזה אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על העיצוב ועל התחושה בבית. ולכן, ברור למה זה מלחיץ אתכם כל כך. אתוודה כאן שבתחילת דרכי כמעצבת זו היתה עבורי המשימה הקשה ומלחיצה ביותר. היכולת שלי היום לבחור צבעים ולבנות שילובי צבע בנויה גם מהרבה ידע תאורטי ובעיקר משעות וימים של קורסים וסדנאות מעשיות ומצבירת נסיון רב בשטח.

אז איך אוכל להעביר לכם משהו כזה מופשט?

כל ההקדמה הארוכה הזאת היא בעצם התירוץ לכך שלא כתבתי עד היום פוסט בנושא בחירת צבעים. ובכל זאת, כיון שקיבלתי כל כך הרבה בקשות לכתוב בדיוק על נושא זה, (אתם רואים? מי שעונה- משפיע!) לא אוכל להתחמק יותר…

ריכזתי לכם פה טיפים שיקצרו לכם את הדרך, כלומר יאפשרו לכם להתמודד עם עולם הצבע גם בלי לעבור שנים של למידה ורכישת נסיון:

  1.       זהו את הצבעים המרכיבים את הגוון הנבחר. טיפ זה מתיחס בעיקר לגוונים הבהירים. קרה לכם שבחרתם בז' ויצא אפרסק? למה זה קורה? ככל שהשטח הצבוע גדל כך גם הגוון שלו מובלט יותר. כל גוון מורכב מכמה צבעים. יש בז' עם נטיה לאפרסק, יש הנוטה לאפור, ויש אפילו בז'ים ירקרקים. בדוגמא הקטנה אולי לא תבחינו בהבדל מהותי בין שלושת הגוונים האלה. כמו תמונה שמגדילים במחשב ופתאום רואים את כל הפיקסלים, כך בהגדלה של גוון אנחנו מבחינים יותר בתתי הגוונים המרכיבים אותו. נכון שנדרשת רגישות ונסיון כדי להבחין בכל הגוונים האלה אך יש לי גם טיפ "קיצור דרך" מעשי: פתחו מניפת צבעים. בכל דף ישנם כמה גוונים. לכל הגוונים האלה יש גורם משותף. בד"כ הגוונים מסודרים מהבהיר לכהה. הגוונים הכהים מעידים גם על הבהיר. אם בסוף הדף יש ירוק, כנראה שגם בגוון שלכם, הבהיר,  יש מרכיב ירקרק.
  2.      הגודל כן קובע. אפקט הצבע בגדול שונה מאד ממראהו בקטן. לרוב, הגוונים הבהירים יראו בהירים יותר על הקיר, והכהים –  יתכהו.
  3.       חשוב תמיד לבחור צבע בתנאי תאורה דומים לאלה שיהיו במקום הצבוע. אם מדובר בבית פרטי חשוב לבחור את הגוונים בשעות היום בתנאי תאורה טבעיים. לא לבחור צבעים בלילה! אם מדובר במקום סגור (כמו חנות בקניון) אזי בחירת הצבע תיעשה בתנאים הזהים לתנאי התאורה בחנות. (שימו לב לסוג הנורה ועוצמתה).
  4.       מותר ורצוי להיות נועזים! אל תפחדו מהצבע. אם אתם מתלבטים בין הבהיר לכהה יותר, לכו על הדרגה הבאה הכהה יותר (מזכירה שהבהיר מתבהר…).
  5.       אוהבים נקי ובהיר? בחרו מהגוונים הלבנים. ישנם עשרות גווני "לבן". לחלק מהחברות ישנו קטלוג נפרד ומיוחד לגווני הלבן, בגלל הפופולריות שלו היום. למה חשוב לשים לב? הלבן אינו רק לבן. כל אחד מהגוונים השונים של הלבן מושפע מעוד צבע המרכיב אותו (אותו "מרכיב סודי" עליו דיברנו קודם). בגוונים הלבנים הוא קשה הרבה יותר לזיהוי, וכאן הטיפ הראשון לא יעזור לכם כיון שכל "לבן" עומד בפני עצמו.  הטיפ שלי כאן הוא: א. הזמינו דוגמא ממשית של הגוון (דוגמא ממשית, הכוונה שנעשה עם צבע ממש ולא מודפס על ניר). ניתן להזמין מחברות הצבע (טמבור ונירלט מספקות שרות זה) דוגמאות צבע על לוח בגודל  דף פוליו. ניתן לראות דוגמאות גדולות באולם התצוגה או בחנות, ואפשר גם לקנות קופסת צבע קטנה במיוחד ולנסות על הקיר בבית (בטמבור יש אפשרות לרכוש צבע בכמות קטנטנה במיוחד למטרה זו). דרך נוספת או חלופית לבחון את הגוון הלבן הוא להשוות אותו ללבן אחר. קחו פריט בעל גוון לבן שאתם אוהבים (וילון, דלת של ארון, אפילו פריט לבוש) והעמידו אותו לצד הגוונים העומדים למבחן. תתפלאו לראות איך פתאום לבן אחד נראה צהוב, ואחר בכלל אפור. ושוב- הכי חשוב לעשות את כל הבדיקות האלה בתנאי תאורה הדומים ביותר לתנאי התאורה בבית. אם אתם נמצאים בתוך אולם תצוגה, התקרבו לדלת ובחנו את הגוונים באור יום, אך לא באור חזק מדי – כי אז כל הגוונים מתבטלים ולבן נראה רק לבן…
  6.    תקרות בדרך כלל צבועות בלבן. ההפרדה בין הקיר לתקרה מדגישה את גובה התקרה. אם התקרה גבוהה במיוחד ואתם רוצים "להנמיך" אותה, צבעו אותה בגוון הקיר. אם התקרה נמוכה, למשל תקרות גבס מונמכות במסדרונות למיזוג, אז—צבעו אותה גם כן בגוון הקיר. זה נותן מראה הרמוני ונעים ומטשטש את ההנמכה של התקרה.
  7.     תקרות בחדרים רטובים צבעו בצבע נוגד עובש. כדוגמת אקרינול של טמבור.
  8.    תקרות בטון יש לצבוע בצבע נושם ולכן בדרך כלל צובעים בפוליסיד. מה שלא כולם יודעים זה, שניתן לגוון פוליסיד כצבע הקיר. אני מגלה לכם את הסוד הזה כדי שלא תחשבו שהתקרה הלבנה נכפתה עליכם.
  9.     תקרות גבס ניתן לצבוע בכל סוגי הצבעים המתאימים לקירות.
  10.    קירות חלקים הנם מצע מעולה לכל צבע. קיר  שאינו חלק מחזיר את האור בזויות שונות ולכן גם גוון הצבע יתקבל בעין אחרת ובאופן בלתי צפוי.  אם הקיר אינו חלק, השארו בגוונים הבהירים, צבע כהה ידגיש פגמים בקיר. לכן, בחנו את הקירות שלכם לפני בחירת הצבעים. אני ממליצה מאד להשקיע בהחלקת הקירות (מה שנקרא "החלקת שפכטל") לפני הצביעה, לפחות באזורים הציבוריים. בחדרים הפנימיים זה פחות בולט כי שטח הקיר הפנוי קטן יותר (ארונות, מיטות, ספריות וכד' מסתירות את הקיר ומקטינות את השפעתו על מראה החדר).
  11.   ואחרון חביב: אם זה מרגיש לכם טוב – אז זה הצבע הנכון לכם!

בהמשך – יעלה פוסט שיתן לכם כמה שילובים מוכנים של צבעים ורעיונות להרכבת שילובים משלכם. עקבו אחרינו בפייסבוק לעדכונים וחידושים.

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown