חוק פארטו: איך תרוויחו יותר על כל השקעה בבית? Toggle

חוק פארטו: איך תרוויחו יותר על כל השקעה בבית?

עקרון רווח בתחום הניהול והכלכלה מתאר מציאות של 80-20. כלומר, 80% מהפעילות מקורה ב-20% מהגורמים הפעילים (= זמן, אנשים, כסף, עבודה). לדוגמא: 80% מההכנסות מגיעים מ-20% בלבד מהלקוחות, 80% מהעושר נמצא אצל 20% מהאוכלוסיה, 80% מזמן השרות מושקע ב-20% מהלקוחות, 80% מהעבודה נעשית ב-20% מהזמן (ואוו, מה זה אומר על 80% מהזמן הנותר…). עקרון זה נקרא חוק פארטו ע"ש הכלכלן האיטלקי שניסח אותו. לפני שנים הייתי בהרצאה של יועץ עסקי, שטען כי עלינו לעבור על רשימת הלקוחות שלנו ולפטר 80% מהם. אז עוד לא הכרתי את העקרון הזה ודבריו היו נראים לי מופרכים. במשך השנים הרהרתי שוב בענין וראיתי שיש משהו בדבריו. לעיתים אנו לא שמים לב איך נתח גדול מזמננו מוקדש לדברים שערכם נמוך בעינינו. כל אחד יחליט כיצד הוא מודד "ערך". המובן מאליו בעולם העסקי הוא למדוד ביחידות כספיות אך ניתן להכניס מדדים נוספים כמו סיפוק, הנאה, רכישת נסיון ועוד, כל עוד הם מדדים שאכן בעלי ערך עבורנו.

אמש, בעודי קוראת עוד מאמר ניהולי המציע יישום לכלל זה בעסק, היתה לי הארה! מה אם נשליך כלל זה על תחום העיצוב? עשיתי חושבים ובדקתי מכמה כיוונים והרי המסקנות:

80% מאפקט העיצוב ומהתועלת העיצובית בבית מתקבלת ע"י 20% מהפריטים.

נניח שאתם משפצים את המטבח. כמה חלמתם על הרגע הזה. אחרי שנים במטבח מצ'וקמק הגיע הרגע שלכם לבנות את מטבח חלומותיכם. הרשימה כבר מוכנה; התנור הכי טוב והברז הכי משוכלל והכיריים החדישות האלה (שדרורית כל הזמן כותבת עליהם בפוסטים שלה 😛 ), דלתות עץ מלא או אולי שלייף לק- ילך יופי עם הגרניט המיוחדת שראינו בתערוכה האחרונה. כמובן צריך להיות פרקטי- הכל נשלף מהסוג הכי משוכלל. אם שמעתם פה טון של ציניות אז ממש לא! אנחנו באמת רוצים שיהיה מושלם. גם אני כמעצבת רוצה שהכל יהיה הכי הכי. אז רשמו הכל, ה-כ-ל, כל מה שחלמתם עליו וחשוב לכם, לא לוותר על אף חלום רחוק ככל שיהיה. עכשיו הבה נתבונן שוב ברשימה במשקפים של 80/20. אילו פריטים יתנו את ה'זבנג' העיצובי? הרצפה והחזיתות? הקרמיקה והשיש? אלה יתפסו 80% מתשומת הלב. כל שאר הפריטים יתרמו יחד למראה הכללי רק עשרים אחוז, התיחסו אליהם בהתאם. דאגו שישתלבו אך לא יצעקו, אל תתיסרו עליהם ואל תוציאו עליהם משכנתא. עברו לטפל בפונקציונליות. כל פרט חשוב ותשומת לב לכל פרט ופרט תיתן תוצאה מדויקת. ושוב התבוננו בעצמיכם ובצורת ההתנהלות האישית שלכם במטבח; אילו פריטים ממש ישנו לכם את העבודה במטבח או יקלו עליה משמעותית.בהם השקיעו את מירב האנרגיות, עבורם תעשו את מירב הויתורים הנדרשים בתכנון ובעיצוב ועבורם תפתחו יותר את הכיס. כל השאר? גם חשוב אבל ברמה של עשרים אחוז.

קל יותר להסביר את העקרון במטבח כיון שהוא מרכז בתוכו בעוצמתיות את כל האלמנטים של התכנון והעיצוב אך העקרון הזה רחב בהרבה. כאשר אנחנו בונים או משפצים את הבית הרשימה מתארכת וקשה מאד להתמקד ולבחור במה להשקיע. במקרה כזה אתם מצפים שאתן לכם כלל ברור שתוכלו לפעול לפיו – צר לי לאכזב, אך אין. אתה נתפס לספה ואני לרצפה, בשבילך השקעה בתאורה היא בזבוז ובשבילי מקור החיות. לי למשל יש חולשה לברזים- הברז תופס אצלי נפח גדול, למרות גודלו הקטן, ובכל דירה שכורה שגרתי בה מיד השקעתי בהחלפת הברזים. לך אולי זה ישמע אבסורד- מי שם לב לזה בכלל? כזה פריט קטן. נכון- זהו העשרים אחוז שלי. מהם העשרים אחוז שלך? מהם אותם פריטים שלמרות יחסם הקטן בשלל הפריטים המרכיבים בית יתנו לך 80% מההנאה ומהתועלת של הבית?

העקרון הזה אינו עקרון מדעי מדויק והפוסט הזה כנראה לא יעשה לכם חיים קלים, אך הוא בהחלט מעמיד את הדברים בפרופורציה ועוזר לנו למקד את ההשקעה שלנו ואת תשומת הלב שלנו.

אני עדין משתעשעת עם כל הדרכים בהם ניתן לשלב כלל זה בחיים בכלל. מה שברור הוא שהדברים הכי משמעותיים בחיים שלנו הם לא בהכרח אלה שתופסים הכי הרבה נפח. ולעומת זאת אלה שממש "שותים" אותנו לא בהכרח מצדיקים זאת. כשאתם באים לתכנן את הבית חפשו את "האבנים הגדולות"- החלומות הראשיים שיעשו לכם את הבית. אלה יהיו העוגן בתכנון ובביצוע. כל שאר הפריטים ברשימת הדרישות שלכם, רבים ככל שיהיו, תמיד יבואו בעדיפות שניה. כשתבנו את הבית יהיו פדיחות,זה מובנה בתהליך. מתי להצטער? מתי להתעקש לתקן ומתי לוותר? הפעילו את הכלל: 80% מהאנרגיות יושקעו ב-20% מהפריטים, אנא ודאו שאתם בוחרים היטב על מה שווה להצטער ועל מה לוותר.pareto law

אני מתחילה להפנים כמה הכלל הזה שימושי. אמשיך לחשוב כיצד ניתן להפיק ממנו תועלת בתחום העיצוב. ואם תגיעו לתובנות משלכם- אני כל כך אשמח לקרוא ולהחכים!

דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown