עיצוב לגיל השלישי- יש דבר כזה? Toggle

עיצוב לגיל השלישי- יש דבר כזה?

ללא הקדמות מיותרות, בוא נצלול ישר למספרים:

תוחלת החיים (אורך החיים הממוצע) בארץ היא: 80 שנים לגברים ו-84 לנשים.

התפלגות האוכלוסיה היום במדינת ישראל היא: כ-10% זקנים (בני 65 ומעלה) ו-28% ילדים (גילאי 0-14).

בשנת 2025 כבר יהיו כ-13% זקנים ורק כ-24% ילדים.

למה אני מפוצצת אתכם בנתונים האלה? כדי שתבינו שלהיות זקן זה "IN".

third act

לצורך הפוסט הזה ואחרים שיבואו בנושא זה, הבה נבהיר מהו זקן.
המשנה במסכת אבות אומרת: "בן שישים לזקנה". גם היום מקובל באזרחות (פנסיה, קצבת זקנה וכד'), בחברה וברפואה להגדיר את הזקנה החל מגיל 60-65.
רגע- לפני שאתם מתרעמים!- אפשר לגוון את ה"תואר" ולהגיד: מבוגר, קשיש, הגיל השלישי, גיל הזהב, 60+, ואני אנסה לשתף פעולה ולהחליף מעת לעת את המונח המככב, אבל, לדעתי, "זקן" זה אות של כבוד. תחשבו כמה עמל ויגיעה השקעתם כדי להגיע למקום הזה! ואם אתם לא מאמינים לי התבוננו בדברי חכמינו:

:"כשנעשה אדם בן שישים שנה ונכנס לעשירית שביעית של שנות חייו, הרי בא בימים ושנים שכולן שבת".

המהר"ל‏ פירש: "כי כאשר הוא זקן והכוחות הגשמיים חלשים אז כוח השכלי מוסיף יותר ויותר"

אני רואה את הזיקנה כתואר של כבוד ואת הזקנים כבעלי נסיון וכמקור של השראה ולימוד. דברים חשובים לרוב למדתי בעבודתי עם לקוחותי הזקנים.

נחזור לנתונים שהצגתי בפתיח.

1. חייו של אדם מחולקים לשלוש "מערכות": מערכה א' מלידה ועד סוף גיל ההתבגרות (שאגב יכול להיות גם גיל 30 בימינו…), מערכה ב' מגיל הבגרות ועד גיל הפנסיה, מערכה שלישית היא גיל הזקנה, מגיל 65 ומעלה. אם מתבוננים באורכה של "המערכה השלישית" מבינים, כי בניגוד לדעות קדומות הרואות בה סיומת של שתי המערכות הראשונות, זוהי מערכה ארוכה ומשמעותית מאד. לא אלאה אתכם אך אציין רק בקצרה כי מחקרים רבים מראים שאנשים בגילאים אלה רגועים יותר ופנויים יותר להתפתחות אישית ולתרומה חברתית.

2. כמות הזקנים מתקרבת לכמעט חצי מכמות הילדים. ההבנה הזו מובילה אותנו למסקנה שזוהי אוכלוסיה בעלת השפעה רבה על כל המתרחש בחברה, בכלכלה, במשפחה ובכל תחומי החיים.

כמה חנויות אתם מכירים שמתמחים בילדים? ולעומת זאת כמה בזקנים?

איך זה קשור לעיצוב?

התרגלנו כבר שיש עיצוב מיוחד לילדים, ועיצוב למשרדים, ועיצוב לנכים, ועיצוב לגני ילדים ולבתי ספר ועיצוב למוסדות. וכן, יש גם עיצוב לזקנים (מבוגרים/ קשישים/ גיל הזהב…)! זה לא דומה לאף קטגוריה אחרת:

  • יש עניני נגישות אך זה לא דומה לתכנון למי שהוא נכה כל חייו.
  • יש עניני משפחה אך הם אינם דומים לאף תקופה אחרת בחיים. מצד אחד הילדים אינם מתגוררים בבית, מצד שני הם באים לבקר, מצד שלישי יש גם נכדים ומצד רביעי…
  • וזוגיות? מה מצב בן הזוג? אולי אנחנו לבד? אולי בזוגיות שניה?
  • ההחלטות הכלכליות מורכבות. מצד אחד כבר מבוססים יותר ויש חסכונות, מצד שני העתיד לא ברור, מצד שלישי דואגים לילדים, ועל הצד הרביעי דיברנו?
  • אנחנו כל הזמן בתהליך התפתחות ושינוי; שינויים אישיים, משפחתיים, חברתיים ופיזיים- יותר מבכל תקופה אחרת בחיים. חייבים לקחת גם את זה בחשבון בבית שלנו.
  • ויש גם את היופי שבתכנון "המערכה השלישית". את היופי של חיים בבית מתוך פרספקטיבה רחבה יותר ורגועה יותר.

אם אתם כבר בני 65 ומעלה דעו לכם כי עיצוב ביתכם הינה משימה מיוחדת. היא אינה דומה כלל לבניה שעברתם בגיל 30 או לבית שקניתם בגיל 40. היא דורשת חשיבה חדשה, מחוץ לקופסא, מעבר להרגלים. חשיבה עם אופק, חשיבה מפוכחת, חשיבה עם חזון וחלום. הפעם הדרך לבית תהיה מאתגרת, תהיה מהנה ובעיקר תהיה חוויה בונה!

אל תתפשרו על העיצוב של "הצעירים" עם קצת "קווץ'" פה ושם כדי שיהיה מתאים. עמדו על זכותכם לעצב בית שמותאם לכם בדיוק. בסגנון, בצרכים, בנגישות, בתקציב- מלכתחילה.

עוד נרחיב בהמשך לגבי המלצות מעשיות ובינתים- לא להפסיק לחלום!

דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם

 

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown