מה עושים עם הפינה במטבח?- חלק ב' Toggle

מה עושים עם הפינה במטבח?- חלק ב'

הנושא על הפרק הוא: מה עושים עם הפינה בארונות המטבח, המקום הזה שקשה להגיע אליו ובעצם משמש כ"בית קברות" לכלים אבודים?

בפוסט הקודם התיחסנו לשני סוגי פינות: פינה ישרה ופינה בצורת ר'- שניהם סוגים של פינות הנפגשים בזוית ישרה של 90 מעלות.

הפעם נתיחס לפינה מסוג שלישי, פינה קטומה. פינה זו יוצרת צלע שלישית הנפגשת עם שתי האחרות בזוית של 45 מעלות (לרוב) ונראית כך:

corner angles

פתרונות לפינה הקטומה:

חסרונות הפינה הקטומה:
מצמצם את שטח המטבח. אם תתבוננו היטב תראו שקו הארונות "גולש" פנימה למרחב הריק שבין הארונות. לכן, מראש נשתדל לא לתכנן פינה כזו במטבח מאד צר.
עומק הארון. כיוון שקו הארונות נמצא רחוק יותר מהקירות האחוריים משמעות הדבר היא כי שטח הארון גדול יותר, רחוק יותר מהקירות ולכן קשה יותר לנגישות.
היחס בין רוחב הפתח לגודלו הפנימי של הארון. בפינה קטומה סטנדרטית ישנה דלת אחת ברוחב 42 ס"מ לארון שעומקו כמעט 90 ס"מ. לכן עלול להיווצר קושי בגישה לפנים הארון ובהוצאת כלים מתוך הארון.
יתרונות הפינה הקטומה:
יוצרת חזית נוספת למיקום כיריים, כיור או משטח עבודה.
הפינה הקטומה יוצרת רצף נח של משטחי עבודה (לעומת פינה ישרה שבה שטח הפינה כמעט ואינו בשימוש כמשטח עבודה).

1. מדף קבוע, קטום מאחורה– בגלל המרחק של החזית מהקיר האחורי אנחנו רוצים "לקרב" את המדפים אלינו. אפשרות אחת היא לקטום את הארון מאחורה, במקביל לחזית, כך שהמרחק בין חזית המדף לאחוריו יהיה סביר ליד שאינה באורך של "מר דגדגני". נכון, נפסיד קצת שטח מאחורה, אך אין להצטער על כך מדי כיון ששטח זה בדרך כלל מהווה בית קברות לכלים אבודים, ג'וקים ולכלוך.
2. מדפים קבועים, בזוית ישרה– מדפים ישרים בדומה לארון הפינתי בצורת ר'. גם מדפים אלה יותקנו ב"קריס קרוס" או כמדפים פינתיים עם זוית ישרה. כך ניצור מצב ששטח המשולש הקדמי בארון ריק ופנוי ומאפשר נגישות טובה יותר לחלקים האחוריים.

עבור פתרונות 1-2
יתרונות:
שטח אחסון גדול מאד.
חסרונות:
דורש התכופפות ו"זחילה" לתוך הארון.
הפתח צר יחסית ולכן הנגישות לכלים המאוחסנים והוצאתם קשה יותר מבפינה בצורת ר', שלה שתי דלתות.

מתי כדאי: כאשר יש צורך במקום לאחסון כלים בשימוש פחות תדיר או לאחסון כלי פסח. כאשר יש צורך בפתרון זול.

טיפ חשוב: יש לשים לב שגודל הכלים לא יעלה על גודל הפתח.

3. קרוסלה- ישנם קרוסלות מפלסטיק או מניקל.

יתרונות:
אם חשקה נפשכם בגדג'ט כלשהו, זהו המתקן היחיד המתאים לארון כזה.
חסרונות:
אינו מנצל היטב את שטח הארון, ישנם שטחים מתים גדולים.
הפידבקים על הקרוסלות לא חיוביים. אנשים מתלוננים על נפילות מהשוליים, קושי בסיבוב המתקן ושטח אחסון מצומצם.

מתי כדאי: לרוב לא! עדיף למצוא פתרון אחר לפינה.

4. מגירות- איך מגירות בפינה? לפינה קטומה יש חזית. יחידת המגירות מיוצרת כארון ישר ורגיל לכל דבר, לפי רוחב החזית. המגירות יותקנו בזוית של 45 מעלות לארונות הצמודים. המרווח שיווצר בין יחידת המגירות לבין הארונות הינו שטח "מת", שטח זה מכוסה כולו ע"י השיש כך שהוא אינו מורגש במטבח המוגמר.

draws on angle
אם הארון בגודל 90/90, רוחב החזית יהיה 42 ס"מ. אם נרצה חזית גדולה יותר נגדיל את הארון. לדוגמא, ארון של 100/100 ייתן לכם חזית של כ-50 ס"מ. ולחזית של 60 ס"מ תצטרכו כ-105 ס"מ מכל כיוון. אבל- אליה וקוץ בה- ככל שתגדילו את הארון תפחיתו אורך מהחזיתות האחרות ובנוסף תקטינו את שטח הרצפה של המטבח. לפעמים זה כדאי. למשל, אם מחליטים למקם כיריים בפינה רצוי להרחיב את החזית כדי שניתן יהיה לבשל בנוחות וברווחה. אם רוצים שהמגירות יהיו שימושיות כמגירות סירים רצוי שרוחבן יהיה לפחות 60 ס"מ.

יתרונות:
מגירות מאפשרות אחסון נח ונגיש של כל דבר במטבח: מוצרי מזון, מוצרי אחסון, שקיות, ניר כסף, סירים, כלים ועוד.
גמישות בתכנון תכולת המגירות וגובהן.
עלות הארון היא כעלות ארון חזיתי שהוא זול יותר מבנית ארון פינתי. המגירות מיקרות את הארון אך מתקזזות אל מול החסכון בעלות הארון עצמו.
חסרונות:
על מנת שהמגירות יהיו רחבות ושימושיות לסירים יש להקצות שטח גדול יותר לפינה, שטח היורד מהחזיתות הצמודות ומצמצם את שטח הרצפה במטבח.

מתי זה כדאי: כאשר חסרות מגירות במטבח. כאשר אין שימוש לארון עם מדפים במטבח. כאשר ממקמים כיריים בפינה הקטומה.

טיפ חשוב לפינות קטומות (ללא קשר לפתרון הנבחר לתוך הארון): רצוי לבנות קיר או דופן מעל השיש בזוית המקבילה לחזית הארון. למה?
ראשית זה נעים יותר לעין כאשר הקיר מקביל לארון.
שנית מבחינה פרקטית, כמו בתוך הארון כך גם מעליו, קשה מאד להגיע לפינה הרחוקה. הפינה הזו צוברת אבק ולכלוך ונראית כ"חור שחור" במטבח. בנית הקיר האלכסוני מקרבת את גב המשטח לחזית.
את הקיר ניתן לבנות מגבס או לבקש מהנגר לחבר לוח סנדוויץ' בין הארון התחתון לעליון ואז לחפות אותו בקרמיקות כך שהתוצר הסופי נראה כקיר לכל דבר.

angled wall

אם יש כיריים בפינה ואתם מעונינים בקולט, מקמו קיר אלכסוני זה כך שרוחבו יהיה לפחות 60 ס"מ וכך תוכלו לתלות עליו את הקולט. זה עובד רק אם הארון הפינתי הוא בגודל של 105/105, אחרת לא ישאר מספיק מקום לכיריים.

עד כאן עשינו סקירה של הפתרונות העיקריים לפינות משלושה סוגים.

ישנה קבוצה נוספת של פתרונות שכותרתה "לעקוף את הבעיה".

1. לבטל את הפינה (או בלשון פחות נקיה- "להרוג" את הפינה) נצמדים עם הארונות בחזית א ובחזית ב עד לפינה כך שהפינה עצמה נשארת ריקה ואין שום גישה אליה (למתקדמים, יש פתרון גם לזה אבל לא נרחיב על כך כאן). ברגע שהשיש מונח על הארונות לעולם לא תרגישו בחלל זה.

חסרונות:
שטח מבוזבז! אבל לפני ששוללים חשוב לדעת שהבזבוז נורא פחות ממה שנראה. אם קראתם עד כאן בעיון כבר הבנתם שכל פתרון, טוב ככל שיהיה, אינו נותן ניצול מלא של הפינה; או שקשה להגיע או שמראש המתקן או המדפים אינם מכסים את כל שטח הארון.
יתרונות:
מרוויחים אורך נוסף בחזיתות.
נמנעים מהבעיה, ומפתרונות שאינן משביעי רצון.

מתי כדאי:
כאשר ביטול הפינה יאפשר לי להכניס מגירות רחבות בחזיתות. ארון חזיתי תמיד שווה יותר מארון פינתי ומגירות עולות על כולנה.
כאשר ניצול הפינה מבטל את האפשרות לניצול טוב ויעיל של החזיתות (למשל, חזית הפינה גורמת לנו לוותר על מדיח, מגירות סירים וכד').
כאשר רוצים לחסוך בעלויות. במקרה זה הנגר אינו גובה כסף על הפינה כי אין שם ארון וכן אין הוצאות על מתקנים פינתיים יקרים.

2. פינה הנפתחת לחזית מחוץ למטבח. נניח כי מהעבר השני של הפינה נמצא הסלון או פינת האוכל או אפילו מבואת הכניסה. ניתן לבנות ארון בפינה שנפתח מחוץ למטבח ומנוצל למפות, כלים של שבת, ניירת, תיקים ועוד. זהו פתרון יעיל ביותר הן מבחינת עלויות והן מבחינת ניצול השטח, אך לא תמיד התנאים מאפשרים זאת.

netzer

אז מה היה לנו? שלושה סוגי פינות ושתי דרכים להתחמק מהן. דיינו!
ישנם תמיד מצבים נוספים/ מיוחדים/ מורכבים. מתוך הכלים שתוארו בשני פוסטים אלה ניתן להרכיב עוד פתרונות אינספור.
כפי שפתחתי בחלק א', אסיים: אין פתרון אחד נכון למצב נתון. אל תסתכלו מה עשתה השכנה ואל תקשיבו לאמירות בסגנון "פינה קטומה זה לא באופנה" "לה מאנס זה סתם יקר" וכהנה. הסתכלו לעצמיכם בעיניים ובארונות ומצאו את הפתרון הטוב ביותר בשבילכם!

 דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם

 

 

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown