כיור כפול ושני תנורים ויש לנו מטבח כשר! האמנם? Toggle

כיור כפול ושני תנורים ויש לנו מטבח כשר! האמנם?

המטבח הוא מרכז הבית. כאן עובר עלינו חלק נכבד מהיום, כאן בין ספל לסיר שמענו את הרכילות הכי מענינת, כאן ניחמנו את הילדים כשהמורה עיצבנה אותם , כאן שתינו קפה טוב עם בן הזוג בסופו של יום מיגע. האופי של המטבח הוא נגזרת של אופי הבית (או אולי הפוך?). ולהיות דתי או "כשר" מתבטא בכל הליכות הבית.

מה זה אומר לגבי מבנה המטבח?

א. לפחות שני סטים מלאים של כלים וסכו"ם ולפעמים גם שלושה; בשרי, חלבי וכלים לשבת

ב. לפחות שני סטים של סירים וכלי אחסון, למה "לפחות"? כמעט בכל מטבח כשר יש גם כלים שהם פרווה

ג.  את כל הנ"ל תכפילו שוב ב-2: פ-ס-ח. ושוב: חלבי, בשרי, סירים, מיקסר, תבניות אפיה וכו'. אמנם אצל רוב האנשים מספר הכלים לפסח מצומצם בהרבה מכמות הכלים הרגילה (במיוחד בעידן ה"חד פעמי")ובכל זאת מדובר בשטח אחסון נכבד.

ד. אביזרים לשבת: פלטה (בדרך כלל גודל של 60/50 אך יכול להיות גדול יותר), "שמיכה" לכיסוי הפלטה, מיחם, סיר בישול איטי לחמין. (פמוטים, קרש חלות וכו' ניתן לאחסן בפינת האוכל). צריך לתכנן מקום אחסון לאביזרים אלה, מקום שיהיה נח לגשת אליו פעמים בשבוע: ערב שבת ומוצאי שבת. במקביל, צריך לתכנן היכן יעמדו אביזרים אלה במהלך השבת. המיחם דורש שטח שיש שאינו נגיש לילדים מחד, ומאידך שאין מעליו ארונות עליונים, האדים מהמיחם "גומרים" על הארון. הפלטה בדרך כלל מונחת על הכיריים, יש להכין שקע בקרבת מקום. יש המעדיפים למקם את הפלטה בחדר שרות הסמוך למטבח כדי לא לחמם את המטבח בקיץ.

ה. מה מנהגי הבישול בביתכם? האם אוכלים יותר בשרי, יותר חלבי, שוה בשניהם. האם מכינים חלבי ובשרי במקביל? האם האפיה נעשית בצד החלבי או הבשרי? מאי נפקא מנה?! (או בלשון העם: מה יוצא לי מזה? ובלשון עוד יותר עממית: מה אכפת לי מכל זה??).
לרוב, תעדיפו שהמשטח הבשרי והחלבי יהיו נפרדים זה מזה. לאיזה צד ליחד את המשטח הגדול יותר? אולי לחלק שוה בשוה? באיזה צד יהיו הכיריים, אולי נמקם בין שני הכיורים, או אולי יהיו 2 כיריים? היכן למקם את המיקסר ואת אביזרי האפיה שיהיה נח- באזור החלבי או הבשרי? אם הבישול מתנהל במקביל משמע צריך שני תנורים שיוכלו לעבוד במקביל. אולי צריך גם כיריים גדולות יותר?

ו. מה מנהגי האירוח של המשפחה? בשבתות וחגים מס' הנפשות בשולחן יכול להגיע לכמות מכובדת ביותר. ברור שיש השלכה לגבי התנהלות המטבח, גודל ארונות האחסון, גודל המקרר והפריזר וכן הלאה.

ז. צריך מקום לנטלה ליד הכיור, ואולי בכלל נעשה כיור נפרד לנטילת ידים ליד פינת האוכל או באי?

התחלתם להבין את המורכבות? אלה שאלות שלא נתקלים בהם במטבח "רגיל"!

ועוד לא דיברנו על חומרים שניתן או לא ניתן להכשיר בין בשר לחלב ובין חמץ למצה.

ולא התיחסנו עדין למכשירי חשמל.

ועל שבת ויום טוב טרם דיברנו.

אז מה אני רוצה להגיד לכם?

לכם, שמתכננים מטבח כשר, שימו לב: כל הכללים ששמעתם או קראתם, ושיננתם לגבי תכנון מטבח, נטרפים בבואכם לתכנן מטבח כשר.

המטבח הכשר מענין יותר, מאתגר יותר- שמרו על ראש פתוח, אל תניחו דבר כמובן מאליו, וראו כל בעיה כאתגר למציאת פתרונות יצירתיים!

  • חישבו מה הצרכים שלכם
  • הכינו רשימות של מה יש לכם בבית
  • דמינו מצבים שונים בבית ביום חול, בשבת ובחג ובערב שבת וחג.
  • אם יש מישהו שעובד אתכם על תכנון המטבח, זכרו לספר את הדברים האלה, לשתף בהתנהלות שלכם ובמנהגים שלכם. גם אם המעצבת שלכם דתיה, מי כמוכם יודע כי כמספר היהודים כך מספר המנהגים!

ושיהיה בהצלחה!

שלכם,

דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם 

 

 

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown