טיפופוביה- הפחד ממתן טיפים Toggle

טיפופוביה- הפחד ממתן טיפים

לא מזמן נכחתי בארוע בו נקרא הרב הראשי, הרב לאו, להגיד כמה מילים (נכון שזה אף פעם לא רק 'כמה מילים'?). הרב התיחס בדבריו, בין השאר, לנושא השו"ת (שאלות ותשובות בנושאי הלכה) באמצעות אתרי האינטרנט השונים ולבעיתיות שבכך. הרי ידוע הוא, שאנשים שונים מקבלים תשובות שונות; הרב בוחן את נתוני המקרה שהגיע לפניו ואת נתוני האדם העומד מולו ומשקלל כל זאת יחד עם הידע ההלכתי- ורק אז נותן את תשובתו. גם כשהשאלות נראות דומות, אין מקרה אחד דומה למשנהו. כאשר הרב נותן מענה לשאלה שהופנתה אליו דרך האתר, חלק גדול מהמידע הנ"ל נעלם מעיניו ואז יש חשש שלא יוכל לתת תשובה מדויקת למקרה הנדון. יותר מכך, ישנו סיכון שאנשים אחרים יראו את התשובה שניתנה וישליכו אותה על מקרים אחרים שאינם דומים מבחינה הלכתית או שיתנו לתשובה זו פרשנויות שונות שאינן רלוונטיות. ולמרות כל זאת עולם השו"תים באינטרנט מתקיים ופורח וכנראה טוב שכך! בזכות ענף זה ההלכה נגישה יותר לרבים, וביניהם גם כאלה שלולא כן לא היו פונים לרב כלל.
איך זה מתקשר אלינו? 
סלחו לי על ההשוואה, אך גם לי כמעצבת יש חששות דומים. פעמים רבות פונים אלי אנשים בטלפון או בפגישה אקראית ברחוב ומבקשים עצה, טיפ או אף החלטה. חלק מאותם אנשים זרים לי לחלוטין, חלק מוכרים ואף קרובים מאד ובכל זאת אין לי די נתונים כדי לנתח את המצב כראוי. עתה עומדת בפני דילמה: מצד אחד, אשמח לחלוק מהידע שלי, למה לא? ומצד שני כיצד אוכל לתת תשובה מקצועית ואחראית ללא מידע מספק? מהו המצב בשטח? האם השואל רוצה תשובה של 'לכתחילה' (מצב אידיאלי) או מחפש פשרה של 'בדיעבד' (לאחר מעשה)? מהו התקציב? האם מחפשים את הפתרון הטוב ביותר, הזול ביותר או המהיר ביותר?…כל הנתונים האלה ועוד ישפיעו על התשובה. גם כאן אין שני מקרים שווים ואין שתי תשובות זהות.
אם אשיב לפונה כי יש צורך לראות את המקום ולשבת בצורה מסודרת כדי לנתח את הנתונים יהיו כאלה שיחשבו שאני מנסה להתחמק מלענות, שאני סתם 'כבדה' או בכלל קמצנית. אך 
האמת היא שמה שאני הכי רוצה זה לחסוך לשואל עלויות מיותרות, למנוע נזק ועגמת נפש ובעיקר לתת למי שמולי את הפתרון הטוב ביותר למקרה הספציפי שלו. אם פונים אלי כאשת מקצוע על אחריותי לוודא שתשובתי אכן מקצועית!
אז תשאלו מה עם הפוסטים- גם כאן יש סיכון מסוים?! בהחלט. כל פוסט מלווה בחששות; כיצד אדע שדברי הובנו כראוי? כיצד אוודא שהעצות הכתובות מיושמות במקום הנכון ובזמן הנכון? האם יכול להיות שגרמתי למישהו נזק?? ה
מציאות כל כך מורכבת, השונות כל כך גדולה ואילו הפוסטים צריכים להיות קצרים, ממוקדים ופשוטים. אז איך אפשר בטיפ אחד לפתור כל כך הרבה בתים ומצבים? אודה כי משקל האחריות מכביד על היד הרושמת ומלווה כל פוסט הנשלח אליכם. אני מנסה להצמד לנושאים שניתן להגדיר בצורה ברורה ולטיפים שניתן ליישם בקלות, אך לעולם המציאות תהיה הרבה יותר מורכבת.
ובכל זאת, ישנם גם יתרונות לעצות מקוונות. אני מקבלת משובים חוזרים מקוראים שהצליחו ליישם חלק מהרעיונות שבפוסטים או נהנו מהם בדרך כלשהי. היו כאלה שכתבו כי 'ניצלו' מטעות קריטית ע"י פוסט שהגיע בדיוק בזמן. באמצעות הפוסטים ניתן להגיע לקהל רחב יותר ולהנגיש את המידע המקצועי ליותר ויותר בתים. 
האם יתכן כי הרווח עולה על ההפסד?
אני מקוה כי אתם קוראים את הפוסטים ונהנים מהם אך מבקשת גם שתפעילו שיקול דעת. האם מה שקראתם מרגיש נכון עבורכם? האם יתכן כי במקרה שלכם ישנם גורמים נוספים העשויים להשפיע ואף להפוך את העצה שניתנה? אולי מצאתם טעות בכתוב ואולי יש מקום לשיפור? זהו אינו מדע מדויק, אין כאן נוסחאות מתמטיות, אלא יותר דומה לעולם ההלכה- יכולה להיות יותר מתשובה אחת נכונה!

מטרת הפוסטים האלה היא לחלוק בחינם עצות מקצועיות בתחום העיצוב והבניה. חלקכם ימצא כאן מענה התואם את הצרכים, אחרים ימצאו כאן נקודת פתיחה וממנה ימשיכו ביעוץ מקצועי אישי ומעמיק יותר. כך או כך, קחו מה שתוכלו ונצלו בחכמה!

ולסיום- תיבת המייל שלי פתוחה ואתם מוזמנים להתיחס לנושאים השונים, ולשלוח שאלות, הבהרות והערות בכל עת.
שלכם,

דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown