הכל עניין של החלטה! Toggle

הכל עניין של החלטה!

החיים שלנו מורכבים מרצף של החלטות. חלקן החלטות גדולות וחלקן ממש קטנות. כל יום מציף אותנו בעשרות החלטות שעלינו לקבל. ימינה ברמזור או שמאלה? איזה חולצה ללבוש? לענות או להשתיק? אנחנו מתמודדים עם זה לא רע, בדרך כלל, עד שמגיעות ההחלטות הקשות…זה מה שקורה כשנכנסים לתהליך שיפוץ או בניה. למה ההחלטות האלה קשות לנו כל כך?  
קודם כל, כמות ההחלטות שיש לקבל. מי שעבר שיפוץ או בניה יודע שכל יום מתחיל ברצף של שאלות והחלטות, גם כשחשבנו שבחרנו כבר הכל.

שנית, החידוש שבהן. יש הצפה יומיומית של החלטות, רובן חדשות לנו לגמרי. אף פעם לא נדרשתם להחליט אם עדיף אסלה של ויטרה או של גבריט, והסתדרתם עם החיים לא רע, נכון?

ואחרון ובהחלט לא חביב, מחיר הטעות נראה לנו כל כך כבד.
זה מלחיץ!

אז מה עושים?

התשובה: פשטו את ההחלטות. הפכו אותן לפשוטות יותר. נו, ברור. אבל איך?

  1.  הגבילו את מספר האפשרויות. במקום מגרש אינסופי של אפשרויות, צמצמו את טווח האפשרויות למקסימום של שלוש.
  2.  הגבילו את הזמן. חוק פרקינסון אומר: "העבודה מתרחבת באופן כזה, שהיא מנצלת את כל הזמן המצוי לשם ביצועה" (אגב פרקינסון היה בירוקרט כך שמובן כיצד הגיע לתובנה הזו!). ככל שתאריכו את הזמן המוקצב לקבלת ההחלטה כך תאריכו  את הזמן בו תתיסרו בהתלבטויות עד שתקבלו אותה. גיליתי שהחלטות שקיבלתי לאחר התלבטויות רבות לא הוכחו כמוצלחות יותר מאלה שקיבלתי מהר יותר. לפעמים אפילו להיפך! מסתבר שהאינסטינקטים הראשוניים שלנו בד"כ די טובים- הקשיבו להם.

3. הגבילו את מספר ה"יועצים". רובנו אוהבים לשתף אחרים בהתלבטויות שלנו, לשמוע עוד דעות, אולי אף לגלגל אחריות…הגבילו את מספר היועצים. לא לשאול יותר משלושה אנשים וגם אז לבחור רק כאלה שידעו לראות מה טוב לכם ולא יהיו משוחדים ע"י אינטרסים אישיים.

  1.  תגובות אוטומטיות.  קבעו לכם ברירות מחדל שתוכלו "ליפול" עליהם. למשל:

א. אם אין לצבע משמעות במוצר, תמיד אקח את הכחול (או הסגול או הפוקסיה או מה שלא יהיה הצבע האהוב עליכם).

ב. בהתלבטות בין שני מוצרים הזהים באיכות ובמחיר תמיד אעדיף את זה הניתן למיחזור.

ג. בהתלבטות בין שני ספקים, שוב זהים פחות או יותר במחיר ובאיכות, תמיד אעדיף את זה הגר בעירי.

אלה דוגמאות פיקטיביות, שהמצאתי עכשיו לצורך המחשה. חישבו אתם אילו כללים יכולים להוות ברירות מחדל ולהקל עליכם את היום. זה נראה קשה או אפילו בלתי אפשרי כי הרי התרגלנו לחשוב שככל שננתח את המקרה, כך ההחלטה תהיה מדויקת יותר. לאמיתו של דבר, ככל שאנחנו מרבים בניתוח שאינו נצרך, כך ההחלטה נהיית קשה יותר ומורכבת יותר ומותירה אותנו נטולי אנרגיות להחלטות החשובות באמת.

  1.  תנו למישהו אחר להחליט. לא כל החלטה הינה הרת גורל. לעיתים לאלטרנטיבות שונות יש תוצאה זהה; לאכול פסטה או פיצה? לראות את הסרט הזה או ההוא? למה לא תיתנו למישהו אחר להחליט לשם שינוי?! תנו למלצר להפתיע אתכם- בינינו, אין לכם באמת מושג מה טוב במסעדה הזאת כך שסיכויי ההצלחה שלכם בבחירת המנה לאחר ניתוח מעמיק, אינם עולים על סיכויי ההצלחה של המלצר. אל תבזבזו זמן ואנרגיה מיותרים על החלטות שישהו אחר יכול לקבל בשבילכם.

6. קחו איש מקצוע שיחליט עבורכם. בניגוד לסעיף הקודם שמתיחס להחלטות שאינן הרות גורל, סעיף זה מתיחס להחלטות הדורשות ידע, נסיון ומחשבה. במקרים כאלה, חפשו  מישהו מומחה שיש לו את הכלים לקבל את ההחלטה בצורה הטובה ביותר. כך תגיעו לתוצאה טובה יותר ממה שיכולתם להגיע אליה לבד וגם תפנו לעצמכם זמן ואנרגיה להשקיע בהחלטות שמחייבות את תשומת לבכם.
אז הרווחתם פעמיים: ההחלטה הזו, שבה אין לכם מושג, תתקבל ע"י מישהו שיודע וכך סיכויי ההצלחה עולים פלאים. ואילו ההחלטות שאתם, ורק אתם, יכולים להחליט לעצמיכם יקבלו את מלוא תשומת לבכם וממילא תהיינה החלטות טובות יותר!

התלבטתי באיזה סדר להציג את הכללים בפוסט זה. להתחיל מהקל לישום- לקשה יותר? לסדר באופן אקראי? לפי כובד ההחלטה? בסוף החלטתי לנקוט בכלל מס' 5 ולתת למישהו אחר להחליט.

מה אתם הייתם עושים?

דרורית

מעצבת בתים שאנשים אוהבים לחיות בהם!

 

 

050-8252641 derorit@derorit.co.il
לעיצוב הבית שלכם התקשרו 050-8252641 Start designing your home 1-917-383-1689 derorit@derorit.co.il

ShutDown